– EN MUSIKALISK TRESTEGSRAKET
Rakettranspliten
m1
Logga ut
m3
LogoBravissimotypografi
© Webbmaster:  MÅRTEN SMITH
item1

Den här sidan är till för dig som arbetar som pedagog på en förskola
eller skola. Här har vi samlat förslag på hur man kan arbeta vidare
med musik med barnen efter konsertbesöket.
 

Att undersöka

Rita eller klipp ut bilder på instrument som kan ingå i klassisk musik. Vilka instrument användes under konserten? Vilka fler instrument finns det? Ska vi se efter vad de heter? Vad skulle den här kunna heta? Hur låter den?

Att lyssna

Lyssnandet löper som en röd tråd genom konserten. Gå igenom med barnen på vilka olika sätt vi lyssnade på konserten. Finns det fler sätt att lyssna på musik eller provade vi alla? Diskutera med barnen på vilket sätt de brukar lyssna på musik. Sjunger de med? Dansar de till? Brukar de sitta och blunda när de lyssnar? Låter musiken olika om man tittar eller om man blundar?

Att röra sig

Det finns musik som får det att spritta i hela kroppen och sen finns det musik som man blir lugn av.

Har ni ett rörelserum på förskolan eller skolan, prova att röra er till musiken med stora rörelser, små rörelser, graciöst på tå eller stort och tungt som troll. Använd gärna instrumentalmusik med stora kontraster.

Låtsas spela

Hur gör man när man spelar olika instrument?
Spela luftinstrument. Låtsas att ni spelar starkt eller svagt.
Stora ljud och små ljud

Hur gör man när man trummar? Kan man trumma på kroppen? Hur låter det om man trummar på kinden eller på magen? En liten trumma på kinden låter svagt och att trumma på magen låter starkt. Prata om små ljud och stora ljud. Vad låter starkt - en bil? Vad låter svagt vinden? Kan ni komma på fler ljud som låter svagt eller starkt?

Fantisera

I konserten låtsades vi att vi satt framför en brasa och lyssnade på regnet utanför fönstret. Musiken illustrerade regnet. Prata med barnen om det vi fantiserade om. Hur såg din brasa ut? Regnade det mycket? Alla ritar varsin bild, alternativ att alla gör en gemensam bild med vattenfärger.

Vad säger instrumenten?

Instrumenten på konserten lät som om de bråkade. Först sa Susannes fiol något till Camilla. Om du fick fantisera: Vad tror du att fiolen sa till Camilla? Vad tror du att de andra instrumenten sa till varandra? Om fiolen, altfiolen och cellon skulle prata om annat, vad skulle de då prata om tror du? Hitta på, rita och berätta.

Att kommunicera

Finns det andra ljud på förskolan som låter som om de säger något? Låter ljuden ledsna eller glada?

Kan en knarrande dörr låta trött? Prova att spela med instrumenten ni byggde inför konserten. Säg något till varandra genom att göra ljud. Man kan låta ledsen eller glad, arg eller trött. Långsamma ljud låter trötta, snabba ljud låter pigga. Alla kan spela samtidigt så att det låter som om instrumenten pratar i munnen på varandra och man kan spela var och en för sig.

Vi låter som regn

Hur kan man få det att låta som om det regnar? Kan man göra regn på kroppen? Kan man trumma så att det låter som regn? Ibland regnar det lite och ibland ösregnar det. Regnövningen kan kopplas till kretsloppet, årstider, naturen osv.

Eget skapande till musik

Spela ett stycke klassisk musik när barnen sitter och ritar. Barnen får fantisera om vad de hör och rita detta. Låter det som ett tåg? Är det människor som pratar? Låter det som fåglar, eller vinden? Blir man glad av musiken, eller lugn? Vad är det för färger?

Musiken och människan

Musik har en fantastisk förmåga att påverka oss människor: vi blir glada, lugna, energifyllda eller kan helt enkelt inte sitta still. Här är några exempel på hur man kan använda musiken för att skapa en atmosfär, rutiner, eller undersöka hur musik kan påverka gruppdynamik eller interaktion.

Prova att spela klassisk musik vid särskilda tillfällen under dagen. Välj ett stycke med en särskild karaktär (långsamt och lugnt eller snabbt och spralligt) och se hur musiken smittar av sig på barnen. Prova att spela lugn musik på morgonen till frukosten eller till vilan. Påverkas barnens energi och dynamik i gruppen av musiken? Välj ut ett särskilt tillfälle under dagen, till exempel lämningen på morgonen under en veckas tid och se om det blir någon skillnad om ni spelar musik vid samma tillfälle. Blir barnen lugnare? Blir de mer spralliga?

Detta var några av våra förslag på sätt att arbeta vidare med musik efter konsertbesöket. Vi är övertygade om att ni pedagoger har fullt av egna kreativa idéer för hur man kan använda musik i förskolan och skolan. Här samlar vi gärna idéer och fler exempel på efterarbete så att vi kan dela med oss av dem till andra pedagoger. Vår vision är att denna sida skall bli en idébank fylld med spännande och kreativa uppslag för hur man kan arbeta vidare med musik.

Varför vill vi det då? För att barn mår bra av att skapa, fantisera, uppleva och tänka kreativt och för att musik och kultur får oss att må bra och utvecklas som människor. Mejla oss gärna dina kreativa idéer: info@musikraketen.se

LogoBravissimotypografi